Список форумов Балет и Опера Балет и Опера
Форум для обсуждения тем, связанных с балетом и оперой
 
 FAQFAQ   ПоискПоиск   ПользователиПользователи   ГруппыГруппы   РегистрацияРегистрация 
 ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВходВход 

Общество Друзья Большого балета
Гастроли БТ в Канаде и США - 2012
На страницу Пред.  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов Балет и Опера -> Балетное фойе
Предыдущая тема :: Следующая тема  
Автор Сообщение
I.N.A.
Заслуженный участник форума
Заслуженный участник форума


Зарегистрирован: 07.05.2003
Сообщения: 8021
Откуда: Москва

СообщениеДобавлено: Пн Июн 11, 2012 8:06 pm    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Еще одна закономерно хвалебная рецензия на нашу «Коппелию»:

Цитата:
The Bolshoi Ballet stopped off in Washington for a week during its summer U.S. tour to bless us with its new revival of “Coppélia,” one of the few comedies in ballet’s classical repertory. That the dancing was extraordinary wasn’t a surprise – it had all the bravura, vibrancy and vivacity one expects from this company, and the character dances (the czardas and mazurka danced by the villagers) were at a level one seldom sees these days. But the sets and costumes were absolutely magnificent, and they, like the choreography, were revivals of the St. Petersburg production of Petipa’s day. This is an exceptionally colorful production, in every sense of that word.

Объективность корреспондента РИА-Новости из Вашингтона Марии Табак вызывает у меня большие вопросы. А, может, это просто непрофессионализм? Хотя, право не знаю, что хуже. Cool
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Отправить e-mail
kedrin
Активный участник форума
Активный участник форума


Зарегистрирован: 05.04.2010
Сообщения: 624
Откуда: Moscow

СообщениеДобавлено: Пн Июн 11, 2012 8:59 pm    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Мои друзья в Вашингтоне, отзываются о "Коппелии" Большого с восторгом. Принимали очень хорошо. Гастроли явно успешные.
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Алексей Яковлев
Заслуженный участник форума
Заслуженный участник форума


Зарегистрирован: 05.10.2010
Сообщения: 4740
Откуда: Москва

СообщениеДобавлено: Вт Июн 12, 2012 12:29 pm    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

I.N.A. писал(а):
Еще одна закономерно хвалебная рецензия на нашу «Коппелию»:


Переведу процитированный фрагмент рецензии:
Цитата:
Во время своих гастролей по Америке Большой театр заглянул на недельку в Вашигтон, чтобы осчастливить нас своей возрожденной «Коппелией» - одним из немногих комедийных балетов классического репертуара. Экстраординарность танцевального мастерства не стала для нас сюрпризом — была здесь и бравура, и вибрации и живость, которых мы ждем от этой труппы, да и характерные танцы (Чардаш и Мазурка, исполняемые селянами) были исполнены на уровне, который нечасто видишь в наши дни. И абсолютно роскошными были декорации и костюмы, - они, как и хореография, были восстановлены по эскизам спектаклей времен Петипа в Санкт-Петербурге. Это было полноцветное представление во всех смыслах этого слова.

_________________
"Россия: сотни миль полей и по вечерам балет." Алан Хакни
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Посетить сайт автора
Olga Ivanovna
Участник форума
Участник форума


Зарегистрирован: 26.10.2010
Сообщения: 162

СообщениеДобавлено: Вс Июн 17, 2012 9:29 pm    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Появилась очень интересная и большая статья Оксаны Хадариной в dancetab от 17 июня, где речь идет как о Нине Капцовой и Артеме Овчаренко, так и о Марии Александровой и Руслане Скворцове. Хотелось бы качественного перевода наших уважаемых переводчиков, в частности, огромная просьба к Алексею Яковлеву. Текст оригинальный копирую:Bolshoi Ballet – Coppelia – Washington
By Oksana Khadarina on June 17, 2012 in Reviews · 0 Comments

Nina Kaptsova and Artem Ovcharenko in Coppelia. © Damir Yusupov. (Click image for larger version)
The Bolshoi Ballet
Coppélia
Washington, Kennedy Center Opera House
29 May, 2 June 2012

There was much to like about the Bolshoi Ballet’s new production of Coppélia which the Russian company brought to the Kennedy Center Opera House in the last week of May – the fascinating choreography, the magnificent music, the stylishly recreated sets and costumes and, above all, the first-rate performances of the Bolshoi’s cast.

“If Giselle is ballet’s Hamlet, Coppélia is its Twelfth Night – its masterpiece of comedy,” wrote Edwin Denby about this cheerful and witty ballet originally created by French choreographer Arthur Saint-Léon for the Opéra de Paris in 1870. In 1894, the Mariinsky Ballet of St. Petersburg premiered its own version of Coppélia with choreography by Marius Petipa and Enrico Cecchetti.

The ballet’s scenario was inspired by the spooky tales of E.T.A. Hoffmann, Der Sandmann (The Sandman) and Die Puppe (The Doll). Yet despite the Hoffmannesque mysteries threading the plot, the ballet is a sunny, lighthearted affair. The story, set in a Galician village, has a simple romantic narrative: the beautiful and enigmatic Coppélia, who in reality is a life-size mechanical doll created by the local toymaker and alchemist Dr. Coppélius, puts the upcoming wedding of the two village sweethearts, Swanilda and Franz, in jeopardy since the groom-to-be seems to be head over heels in love with this mysterious girl. The strong-willed and ingenious Swanilda reveals the true identity of Coppélia and wins back her straying boyfriend, and the third act’s wedding festivities gloriously cap the whole matter.

In Moscow, for more than 30 years, Coppélia was associated with young dancers and performed mostly as a recital piece by Bolshoi Ballet Academy students. In 2009, however, thanks to Sergei Vikharev, the Bolshoi premiered a brand-new staging of the old classic. A former Mariinsky dancer and choreographer, Vikharev is a leading practitioner of the reconstruction of the 19th century Russian ballets, particularly those choreographed by Petipa, and it was the 1894 Petipa/Cecchetti version that Vikharev reconstructed for the Bolshoi troupe. In doing so he used Mariinsky ballet records based on the Stepanov dance notation system from the Harvard Theater Collection.


Nina Kaptsova in Coppelia. © Damir Yusupov. (Click image for larger version)
The Bolshoi’s new Coppélia was heavenly fun. Vikharev’s production brought to the fore the Russian ballet tradition of expressive pantomime and spirited ensemble dances. (The first act’s mazurka and czardas were breathtaking and danced to the hilt.) At the same time the production accentuated the poetic mystery of the ballet’s story and its warm, affable charm.

On opening night Nina Kaptsova was an enchanting Swanilda: fun-loving, curious, and charming. With her upbeat personality and effervescent style of dancing she sparkled as a young and witty peasant heroine determined at any cost to keep her wayward fiancé. Kaptsova’s acting was superb, her pantomime vivid and clear. She was bubbly and animated in her opening solo set to a beautiful waltz. At first, all manners and poise, she danced with an impeccable grace and courtly manners in order to attract the attention of the lovely young girl who sat motionlessly in the window of Dr. Coppélius’ house. A few moments later, she angrily stamped her foot and shook her fists at the inscrutable lady, visibly annoyed by her lack of response. Kaptsova played this sudden change of Swanilda’s heart toward Coppélia with such naturalness and poignancy that the entire scene looked both touching and irresistibly funny.

Elegant and lively, Kaptsova illuminated each phrase in the “Ear of Wheat” dance with a wonderful emotional sentiment. The best moment came when, sneaking in the house of Dr. Coppélius, she pretended to be his favorite mechanical doll that had come to life.

Kaptsova’s comic timing was flawless, and so was her dancing. With dramatic fervor, she breezed through the Spanish solo and Scottish gigue of the second act and brought a touch of brilliance to the Act’s III wedding pas de duex.


Nina Kaptsova and Artem Ovcharenko in Coppelia. © Damir Yusupov. (Click image for larger version)
Artem Ovcharenko was a sensitive and dreamy Franz. A poet rather than a ladies’ man, he was increasingly attracted to the mysterious stranger, preferring her quiet demeanor to the sparkling personality and unstoppable energy of the real-life heroine. Ovcharenko imbued his character with a boyish charm and subtle humor. In the third act – the only time in the entire ballet when Frantz gets to show off his skills – his dancing was clean and well placed yet somewhat lacking the technical assurance and brio the role demands.

Alexey Loparevich delivered a brilliant portrayal of Coppélius. Tall and nimble, he played the village toymaker as a mad scientist and genuine eccentric in equal measure. His happiness and wonderment at watching the supposed Coppélia come to life was filled with unambiguous pathos; and then, when Swanilda’s deception was revealed to him, he seemed to be truly heartbroken. Through intelligent acting and expressive mime Loparevich made his Coppélius thoroughly real: we laughed at his alchemic aspirations but at the same time we sympathized with him when his dreams of creating life were shattered.


Nina Kaptsova and Alexey Loparevich in Coppelia. © Damir Yusupov. (Click image for larger version)
On Saturday night, Maria Aleksandrova and Ruslan Skvortsov played the young couple, with Alexey Loparevich reprising his performance as Coppélius. Aleksandrova proved a natural Swanilda: she has a gift for comic roles like this. Her performance was the complete package – beautiful dancing and compelling acting. A true Galician belle, she sailed through the dances with a fantastic technical vitality; her temperament was bright and sweet, with a pinch of real naughtiness to spice up the role.

Ruslan Skvortsov was her love interest, Franz. An ardent dancer, with plenty of physical charm, Skvortsov made a perfect match for Alexandrova’s Swanilda. He flirted and teased his way to Swanilda’s heart, giving a winning and totally likable characterization of his hero, all his transgressions being forgiven. His dancing was effortless and technically assured. He was relaxed and seemed to be completely enjoying himself, turning his love quest for Coppélia into an innocent frolic.

Coppélia’s music by the French composer, Léo Delibes, is a major highlight of the ballet. The Opera House orchestra under the baton of Bolshoi Ballet music director Igor Dronov played with boundless enthusiasm and spirit, delivering a full-bodied rendition of the marvelous score.




И еще одна интересная статья Александры Томалонис в danctviewtimes от 29 мая:


June 10, 2012

The Doll That Will Not Die
“Coppélia”
The Bolshoi Ballet
Opera House
John F. Kennedy for the Performing Arts
Washington, D.C.
May 29, 2012

by Alexandra Tomalonis
copyright 2012 by Alexandra Tomalonis

The Bolshoi Ballet stopped off in Washington for a week during its summer U.S. tour to bless us with its new revival of “Coppélia,” one of the few comedies in ballet’s classical repertory. That the dancing was extraordinary wasn’t a surprise – it had all the bravura, vibrancy and vivacity one expects from this company, and the character dances (the czardas and mazurka danced by the villagers) were at a level one seldom sees these days. But the sets and costumes were absolutely magnificent, and they, like the choreography, were revivals of the St. Petersburg production of Petipa’s day. This is an exceptionally colorful production, in every sense of that word.

The ballet dates from 1870, when composer Leo Delibes and choreographer Arthur Saint-Leon provided the Paris Opera Ballet with a long needed hit. Subtitled “The Girl with the Enamel Eyes,” the title character is a doll, and spends most of the ballet sitting in a window looking out over the village. The leading couple is perhaps the most immature in ballet. Swanilda has a temper and is a bit of a flirt; her fiancé, Franz, is easily distracted by the charms of other girls, including Coppélia, whom neither of them realizes is a doll. The third leading character, Dr. Coppélius, is a mysterious fellow who keeps to himself and is a frightening figure to the villagers because of the odd banging sounds and explosions that unexpectedly erupt in his shop from time to time.
What Dr. Coppélius makes is dolls, though, not machines, and, as true a Romantic as “La Sylphide’s” James, what he wants is his ideal woman. Rather than search for her in the forest, though, he sets out to make one. Coppélia is that ideal, but however lovely she is, however perfect, she is still a doll.

Trouble, and the ballet’s fun, begins when Swanilda and her friends sneak into the toymaker’s shop to meet the girl in the window. When Swanilda realizes she has been tricked, she decides to give Dr. Coppélius his comeuppance by dressing in the doll’s clothes and pretending to be Coppélia. Coppélius, as mad as he is ambitious, tries to bring her to life by stealing (he thinks) the life essences of the feckless Franz, who has also broken into the workshop and whom Dr. Coppélius has drugged, and transferring these through magic to Coppélia. As in any great comedy, there is much going on beneath the surface, and in this one, the many moments of realization and self-realization can be as explosive as the solos.

A fiancé with a wandering eye, a curious heroine not afraid to trespass much less wield a sword, and a mad scientist — there’s no trio like this in classical ballet, and the Bolshoi dancers brought them wonderfully to life. On opening night, Nina Kaptsova was an exceptionally lively Swanilda whose large-scale dancing in the second act brought the opening night audience to attention. In this act, Swanilda has two back-to-back character dances, one Spanish and the other Scottish. They’re usually danced as an attempt by Coppélius to distract Swanilda/Coppélia, who, now alive, is proving to be rather unruly and not quite ideal, but Kaptsova danced them as though they were her idea, grabbing the fan from the Spanish doll and launching into the dance without being prompted (and with a real Spanish fire). Swanilda is sometimes portrayed by a very young dancer, and that can have its charms, but Kaptsova danced her like a ballerina, letting each act reveal layers of her character, growing up as the ballet progressed. By the last act she had left her girl world of butterflies and stampy-footed temper tantrums behind her and was ready for marriage.

As Franz, Artem Ovcharenko matched Kaptsova’s dancing in the last act (he has little dancing in this production before then) but was a bit reticent in the acting scenes. Alexey Loparevich was a very interesting Coppélius. In his scholar’s robes, he seemed more benighted intellectual than evil magician. The production doesn’t serve Coppélius well, however. There’s a small scene in the first act (added? restored?) in which the toymaker is invited into a tavern by a very solicitous, attractive young woman, and staggers out, quite happy, a few minutes later; this confuses, rather than enriches, his character, or, if it was in the original, could lead us to rethink the ballet. Letting Swanilda be completely in charge from the beginning in the second act, too, weakens the story, and Coppélius’s role, a bit, and the wonder that Coppélius feels when his creation takes her first breath is underplayed as well. Those few points, and having Father Time sit on top of what looks like a giant bedside alarm clock during the third act’s divertissement of the bells, were my only quibbles about an otherwise beautiful production.

“Coppélia” nearly disappeared when the Franco-Prussian War broke out a few weeks after its premiere. When it came back after the war, it lost its last act, which the Paris audience had not liked because it had too much dancing. For the past several decades, the ballet has been out of fashion, partly because it’s charming and has a happy ending, and partly because today’s audiences think it has too much mime. The Royal Ballet has kept the work in repertory, Balanchine nearly single handedly saved it when he staged it, with Danilova, in 1974 for the New York City Ballet, and the Royal Danish Ballet danced a very convincing production through the 1990s.

“Coppélia” may have been in the wings for the last two decades, but she is the Doll Who Will Not Die, and the Bolshoi has saved her once again. Many thanks to Sergei Filin, the former Bolshoi star who now directs the company, and Sergei Vikharev, who has reconstructed the ballet from Petipa’s notes from his revision of Saint Leon's original. Vikharev has restored several 19th century ballets in recent years, and while his productions have been controversial (especially in Russia), he seems to work from a true interest, intrigued by what Petipa actually had set, and curious to see those productions on stage.

The choreography of this version seems quite similar to that danced by the Royal Ballet, also based on Petipa’s notebooks, although some of the Bolshoi choreography, especially the solos for Swanilda and Franz, has been updated to incorporate the tricks popular today. The sets (by Boris Kaminsky) and costumes (by Tatiana Noginova) are based on those of the first Russian production, and they are exceptional. The sets are very detailed painted flats that don’t look old-fashioned at all, and the splendid costumes, especially the women’s tutus in the divertissements, are a history lesson in themselves. 1870 was a transition point, halfway between the Romantic era, which had begun to fizzle in the 1850s, and the high point of St. Petersburg classicism in the 1890s. The tutu is halfway between Romantic and Imperial Ballet as well. In this “Coppélia,” it’s still based on the dress, as though a woman’s dress had been shortened to just below the knee. It’s not a Romantic skirt, and it’s not a classical tutu; it’s somewhere in between. The legs are more visible and hence more free than they had been in Taglioni’s day, but we’ve not yet moved to the age of the arabesque and the preoccupation with line is still in the future.

A final note, and not at all the least important: Delibes’ score is what has, and should, save the ballet as long as ballet is danced. There are productions that slow the score down and make it sound pink and sugary. But here, as conducted by Igor Dronov who was insistent on maintaining a faster tempo, the score is very brisk, with an almost military flavor, and not at all pale – reminiscent of the Royal Danish Ballet’s approach to the music in its great days. It’s a wonderful score, and it was wonderful to hear it again.

All photos are by Damir Yusupov, courtesy of the Bolshoi Ballet, and are, from top:
The third act.
Coppelius (Alexey Loparevich) summoning Coppelia/Swanilda (Nina Kaptsova) to life.
Swanhilda and Franz (Nina Kaptsova and Artem Ovcharenko) in the grand pas de deux.
Swanilda and friends about to invade.

Posted at 08:39 PM in Alexandra Tomalonis, Editor-in-Chief | Permalink
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Алексей Яковлев
Заслуженный участник форума
Заслуженный участник форума


Зарегистрирован: 05.10.2010
Сообщения: 4740
Откуда: Москва

СообщениеДобавлено: Вт Июн 19, 2012 1:04 am    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

TheOlgaivanova писал(а):
Появилась очень интересная и большая статья Оксаны Хадариной в dancetab от 17 июня, где речь идет как о Нине Капцовой и Артеме Овчаренко, так и о Марии Александровой и Руслане Скворцове. Хотелось бы качественного перевода наших уважаемых переводчиков, в частности, огромная просьба к Алексею Яковлеву.


Спасибо, Ольга, за доверие! Обязательно переведу, тем более что эти рецензии - лишнее подтверждение успешности американских гастролей в пику бессовестно подтасованной лжи, опубликованной на РИА Новостях.
_________________
"Россия: сотни миль полей и по вечерам балет." Алан Хакни
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Посетить сайт автора
Наталия
Модератор
Модератор


Зарегистрирован: 05.05.2005
Сообщения: 11021

СообщениеДобавлено: Чт Июн 21, 2012 5:13 pm    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

http://www.bolshoi.ru/about/press/articles/2012/2245/
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Алексей Яковлев
Заслуженный участник форума
Заслуженный участник форума


Зарегистрирован: 05.10.2010
Сообщения: 4740
Откуда: Москва

СообщениеДобавлено: Чт Июн 21, 2012 7:05 pm    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Наталия писал(а):
http://www.bolshoi.ru/about/press/articles/2012/2245/


Ну, наконец-то опубликовали перевод рецензии Сары Кауфман на сайте Большого! Название явно из серии "наш ответ Чемберлену" в пику РИА Новостям Smile. В отличие от госпожи Табак Сара действительно американский критик, и лауреат Пулитцеровской премии в номинации «художественная критика» к тому же.

Перевод очень качественный, с хорошим русским языком и с адаптацией на широкого российского читателя. Спасибо!
_________________
"Россия: сотни миль полей и по вечерам балет." Алан Хакни
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Посетить сайт автора
Алексей Яковлев
Заслуженный участник форума
Заслуженный участник форума


Зарегистрирован: 05.10.2010
Сообщения: 4740
Откуда: Москва

СообщениеДобавлено: Пт Июн 22, 2012 2:19 am    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Как и обещал, выкладываю полный перевод рецензии Оксаны Хадариной, члена Ассоциации танцевальных критиков. Она пишет для изданий Вашингтона с 2006 года. Оригинал статьи приведен выше.

Цитата:
Вот уж есть за что влюбиться в новую «Коппелию» Большого театра, привезенную российскими артистами в Центр Кеннеди в конце мая. Здесь вам и завораживающая хореография, и великолепная музыка, и с чувством стиля восстановленные декорации и костюмы, но более всего радует первоклассная работа труппы Большого.

"Если «Жизель» - это «Гамлет» в балете, то «Коппелия» - его «Двенадцатая ночь», шедевр комедийного балетного жанра", - писал Эдвин Денби об этом веселом и остроумном балете, первоначально написанном Артуром Сэн-Леоном в 1870-ом для Опера де Пари. В 1894 году Мариинский театр поставил свою версию «Коппелии» в хореографии Мариуса Петипа и Энрико Чеккетти.

Сюжет к спектаклю был инспирирован ужастиками Э.Т.А. Гофмана «Песочный Человек» и «Кукла», и все же, несмотря на всю гофманианскую мистику, пропитывающую сюжет, этот балет является солнечной и беззаботной повестью о любви. Романтическая история, происходящая в галицианской деревне, рассказана просто: прекрасная и таинственная Коппелия, которая в действительности является в человеческий рост механической куклой, созданной местным умельцем и алхимиком доктором Коппелиусом, ставит под угрозу предстоящую свадьбу двоих деревенских возлюбленных, Сванильды и Франца, ибо жених, похоже, с головой втюривается в эту загадочную незнакомку. Решительная и изобретательная Сванильда изобличает кукольную сущность Коппелии и наставляет своего дружка на путь истинный, так что всё дело венчается в третьем акте великолепным свадебным празднеством.

В Москве, на протяжении более 30 лет, «Коппелия» ассоциировалась, главным образом, с юными танцовщиками и исполнялась в основном сольными фрагментами учащимися МГАХа. Однако в 2009 году благодаря Сергею Вихареву в Большом была поставлена совершенно новая версия старой классики. Бывший артист Мариинки, а теперь хореограф, Вихарев является ведущим реконструктором русских балетов XIX столетия, особенно балетов Петипа. Именно версия Петипа/Чеккетти 1894 года и была воссоздана Вихаревым для труппы Большого. Для своей работы он использовал записи Мариинского театра, выполненные по системе Степанова, которые хранятся в Гарвардском театральном архиве.

Обновленная «Коппелия» Большого оказалась восхитительно веселой. С этой работой Вихарева традиционные для русского балета выразительная пантомима и зажигательные ансамблевые танцы прошагали далеко вперед (мазурка и чардаш первого акта захватывали дух и использовали хореографический инструмент по полной). И в то же время эта постановка очерчивает мистическую поэтику балета, его теплое манящее очарование.

Сванильда, исполненная Ниной Капцовой в первом составе, вызывает восторг: игривый, любознательный и обаятельный получился образ. Эта исполненная жизни и весьма находчивая крестьянская девушка, высекающая искру своим кипучим танцем, во что бы то ни стало вознамерилась удержать своего ветреного жениха. Игра Капцовой была верхом мастерства, ее пантомима выразительна и отточена. Ее вариация к прекрасному вальсу была исполнена бурлящей, живой энергии. В начале все движения и осанка Капцовой наполняют ее танец безупречным изяществом и изысканными манерами, - всё чтобы привлечь внимание хорошенькой прелестницы, неподвижно просиживающей у окна в доме Коппелиуса. Но вот прошло немного времени, и она, явно раздосадованная отсутствием реакции со стороны загадочной соперницы, уже сердито топает ножкой и грозит ей кулачком. Капцова исполняет эту внезапную перемену в настроении Сванильды с такой естественностью и с таким пронзительным чувством отчаяния, что вся сцена прозвучала одновременно трогательно и непреодолимо комично. Своим замечательным эмоциональным танцем изящная и веселая героиня Капцовой проговорила каждую фразу в «Балладе о колоске». Верхом совершенства стала сцена, где прокравшись в жилище доктора Коппелиуса, она прикидывается его любимой механической куклой, которая оживает. Попадание комической игры Капцовой в канву действа было безупречным, как и весь ее танец. Своим драматизмом она воспламеняет испанское соло и шотландскую джигу во втором акте, а в третьем блестяще оттеняет свадебное па-де-дё.

Артем Овчаренко сыграл чувствительного и мечтательного Франца. Скорее поэт, нежели дамский угодник, он всё больше увлекается таинственной незнакомкой, предпочитая ее невозмутимость клокочущему нраву и напористости по-настоящему живой героини. Овчаренко наполнил образ своего героя мальчишеской обаятельностью и тонким юмором. В третьем акте (единственное место во всем балете, где Франц демонстрирует свое мастерство) его танец отличается чистотой и хорошей координированностью, разве что местами не хватило технической уверенности и живости, которых требует роль.

Алексей Лопаревич нарисовал блестящий образ Коппелиуса. Долговязый и в то же время ловкий, он представил деревенского кукольника в равной мере безумным ученым и подлинным эксцентриком. Счастье и изумление, с которыми тот взирает на якобы оживающую Коппелию, исполнены подлинного пафоса; а какое неподдельное горе охватывает старика, когда обман раскрывается! Продуманной игрой и выразительной мимикой Лопаревич делает своего Коппелиуса совершенно реальным: мы смеемся над его алхимическими опытами и в то же время крушение его мечты о создании жизни вызывает наше сочувствие.

В субботний вечер молодую пару исполнили Мария Александрова и Руслан Скворцов, а Алексей Лопаревич вновь играл Коппелиуса. Александрова оказалась натуральной Сванильдой — настоящий талант для исполнения таких комедийных партий. Ее игра включает всё — и прекрасную технику, и неотразимое актерское мастерство. Истинная галицийская красотка, она отработала все свои танцы с фантастической технической живостью; смышленая и милая и чуточку шаловливая, чтобы слегка подперчить роль.

Руслан Скворцов исполнил ее возлюбленного Франца. Пылкий, полный физического шарма танцовщик, Скворцов как нельзя лучше подходит Сванильде Александровой. Флиртуя и дразня Сванильду, он раскрашивает образ своего героя самыми обаятельными и привлекательными красками, так что зритель не колеблясь отпускает ему все прегрешения. Танцевал он безусильно и технически уверенно. Скворцов был расслаблен и, казалось, всецело наслаждался своей игрой, походя оборачивая свои поползновения на любовь Коппелии в невинную шутку.

Одной из главных изюминок «Коппелии» является ее музыка, написанная французским композитором Лео Делибом. Под управлением дирижера из Большого театра Игоря Дронова оркестр Опера Хауза звучал безграничным энтузиазмом и воодушевленностью, что позволило исчерпывающе озвучить эту изумительную партитуру.



© Дамир Юсупов

P.S.: Слышал, что особенно удался первому составу даже не первый, а третий спектакль.
_________________
"Россия: сотни миль полей и по вечерам балет." Алан Хакни
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение Посетить сайт автора
Olga Ivanovna
Участник форума
Участник форума


Зарегистрирован: 26.10.2010
Сообщения: 162

СообщениеДобавлено: Пн Июн 25, 2012 4:41 pm    Заголовок сообщения: Ответить с цитатой

Уважаемый Алексей! Ваш перевод, как всегда, великолепен. Огромное спасибо!!! Жаль, что ни у кого уже не хватило сил на интересную, на мой взгляд, рецензию Александры Томалонис, тоже известного балетного критика.
Вернуться к началу
Посмотреть профиль Отправить личное сообщение
Показать сообщения:   
Начать новую тему   Ответить на тему    Список форумов Балет и Опера -> Балетное фойе Часовой пояс: GMT + 3
На страницу Пред.  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Страница 10 из 10

 
Перейти:  
Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете голосовать в опросах


Яндекс.Метрика